Undvika och förebygga skador vid träning

Träning och skador är ju tyvärr något som går hand i hand. Och medan skador inte alltid är allvarliga, är det fortfarande bra att veta hur man undviker och förebygger skador under träningspassen. Medan du aldrig kan vara hundra procent säkert, finns det mycket du kan göra för att göra det så säkert som möjligt.

Rätt teknik

Nästan oavsett vilken sorts träning du ägnar dig åt kommer teknik nog spela en viktig roll.  Och om det är något som har störst risk att skada dig är det nog felaktig teknik. Spenderar du inte tillräckligt tid att lära dig de rätta teknikerna kommer du förr eller senare behöva läsa vår artikel om att komma tillbaka från en skada.

Överskatta inte förmåga

Ett annat väldigt vanligt sätt att skada sig är att ta sig an en större belastning än kroppen är förberedd för. Även om du känner att du säkert skulle klara av tyngre belastningar, bör du alltid vara noga med att arbeta dig upp mot den och inte hoppa allt för stora kliv åt gången. Överbelastningsskador kan ofta undvikas om du bara är ärlig med din egen förmåga.

Träna med måtta

Och när vi talar om vanliga sätt att skada kroppen är det värt att nämna hur ofta man tränar. Även om du exalterad över dina framsteg gäller det att inte ta dem som ett tecken på att du kommer se ännu större framsteg om du bara tränar oftare. I en viss utsträckning är detta sant, men det kan också betyda att du försummar den vila kroppen behöver för att må bra.