Hitta din träningsform

triathlon

För att hålla konditionen i trim så gäller det att man hittar den träningsform som känns bäst och som man känner att man trivs med. Det finns många olika bra träningsformer och vi tar upp tre olika i denna artikel som vi tror kan passa för många. Dessa tre kan man också kombinera om man vill tävla i triathlon.

Cykling

Att cykla är en utmärkt träningsform för att behålla eller att bygga upp sin kondition. Man är inte så beroende av tider och lokaler utan kan tar sin cykel och ger sig ut på sina rundor när det passar bäst. Att cykla är skonsamt för din kropp och kan passa både den vältränade och du som är nybörjare, skaffa dig nödvändig utrustning för att kunna ge dig ut på din cykel. Sköna träningskläder och självklart så används ju cykelhjälmar när man är ute på sin cykel, oavsett om man tränar eller söndagscyklar.

Simning

Simning är mycket skonsamt för din kropp och ger dig bra kondition. Du tränar också upp smidigheten hos din kropp. Se till att träna ordentligt och skapa ett träningsschema som du följer. Det kan vara att du simmar i intervaller, en sträcka i högt tempo och nästa sträcka lite lugnare. Det är främst armar, bröst, rygg, magmuskler, höfter och lår som får den bästa träningen och där du kan känna resultat av träningen. Olika simstilar ger olik träning så varav även stilarna från gång till gång.

Löpning

Löpning kanske är en träningsform som passar när du kommit igång och fått upp flåset, löpning kan också komma efter du börjat med promenader för att successivt öka ditt tempo. Snabbare promenader ökas till jogging och jogging ökas till löpning. Det händer mycket i din kropp vid löpning som är positivt och förutom att du får bättre kondition så ökar du och stärker du ditt immunförsvar. Du kan bli mindre stressad efter ett löppass och känna dig mer tillfreds.