Förebygg kampsportsskador

Skador är tyvärr något som förekommer inom nästan alla sporter. Kampsportsträning är ett bra sätt att förebygga dem eftersom det håller dig i bra form. Tyvärr händer det ändå att en del skadar sig även under kampsportsträningen.

Kampsport

Rehabilitering och behandling

Skador som till exempel sträckningar och ledskador är vanliga. Om du skulle skada dig och behöver hjälp med exempelvis rehabilitering kan du gå in på Naprapatiskas hemsida för att hitta en naprapat i bland annat Stockholm eller Göteborg. Vilken behandling du behöver beror på vilken skada du har.

Om du har fått en sträckning är massage en bra behandlingsform, men om du har ådragit dig en ledskada är naprapati det bästa. Om du har en sådan otur att du måste operera dig kan det behövas sjukgymnastik och då kan bland annat naprapater hjälp dig med ett träningsschema. De kan också lära dig hur du ska undvika att få samma skada igen.

Håll dig i form och skärpt

Det är viktigt att du håller dig i form för att du ska klara av den hårda träningen. Koncentrera dig på det du gör. Många skador inträffar när någon tappar fokus för en kort stund.

Värm upp och stretcha

Det finns mycket du kan göra för att förebygga skador såsom att värma upp och stretcha. När man tränar musklerna blir de stelare och stela muskler ger inte bara minskad rörelseförmåga, de löper även mer risk för att drabbas av skador. När man stretchar töjer man ut musklerna, något man kan göra på ett par olika sätt:

  • Aktivt – att töja musklerna med egen muskelkraft som att spänna framsidan på låret för att töja baksidan.
  • Passiv – genom att med sin egen vikt, en partner eller ett redskap töja ut en muskel.
  • Dynamisk – att konstant röra sig och endast nå ytterläget i mycket korta intervaller.
  • Statisk – gå ut i ytterläget och hålla still där i 30 till 60 sekunder.

Vila

Se även till att ge kroppen tid att återhämta sig efter ett hårt träningspass. Som man tränar bryter man ned strukturen på musklerna, det är när kroppen sedan reparerar muskulaturen som de byggs upp större och starkare för att kunna klara av den börda de utsätt för.

Följ reglerna

Kampsporter har inte mer skador än andra sporter, men förutsättningen för det är att alla håller sig till de regler som finns för att undvika oturliga skador. Det gäller till exempel eventuella skydd som sporten kräver, bland annat benskydd, handskar och tandskydd.